-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9334 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

با توجه به پيشرفت ها و امكانات، رفت و آمدها سريع و راحت شده است. آيا باز نماز مسافر شكسته است و روزه را نبايد بگيرد؟ آيا فلسفة شكسته بودن نماز براي طيّ مسافت مشخص شده است؟

علّت و فلسفةاحكام شرعي براي ما انسان هاي عادي و حتّي بر علما و فقهاي دين روشن نيست، از جمله دربارة نماز و روزة مسافر كه علّت اصلي آن مشخص نشده است كه آيا علّت آن خستگي بوده يا دور شدن از محلّ زندگي يا چيز ديگر؟ اگر بگوييد علّت آن خستگي بوده است اشكال شما كه الآن مسافرت ها خيلي آسان است، وارد است. بنابراين علّت فرضي نبايد نماز را شكسته خواند و بايد روزه را گرفت، چون در مسافرت هاي امروزي خستگي نيست، ولي ظاهراً خستگي ناشي از سفر،علت شكسته شدن نماز نيست، زيرا اگر خستگي علّت باشد، بايد كسي كه مسافر نيست ولي در اثر كار و تلاش خسته شده، نمازش را شكسته بخواند و روزه نگيرد،حتي اگر در وطن باشد. علما مي گويند: هر حكمي دائر مدار علّت آن است (در صورتي كه علّت مشخص باشد) مثلاً اگر گفته شد : شراب حرام است چون مست كننده است، در اين حكم علّت حرمت خمر معلوم شده است. علما از اين علّت گسترش دليل و حكم را استفاده مي كنند و مي گويند :گويا شارع گفته هر مست كننده اي حرام است. بناببراين اگر غير از خمر، مايع ديگري هم مست كننده باشد حرام خواهد بود. به تعبير ديگر: هركجا اين علّت بود، حكم تحريم هم خواهد بود.

در بحث نماز مسافر علّت شكسته شدن نماز در آيه و روايتي مشخص نشده است. بعضي از علما نظر داده اند، ولي اشكالش آن بود كه گفته شد. بنابراني بايد بگوييم علّت اصلي و فلسفة واقعي احكام خدا براي كسي روشن نيست. از طرفي ما نمي توانيم از خود و با حدس و گمان حكمي را اثبات يا نفي كنيم يا چيزي را علّت بدانيم. اگر دليل متقني داشتيم، مي پذيريم وگرنه بر اساس ظاهر آن چه از معصومان(ع) رسيده است، بسنده مي كنيم. خوشبختانه از آية واذا ضربتم في الارض...؛1هنگامي كه سفر كرديد اشكالي ندارد (وبايد) نمازتان را قصر بخوانيد.2

در روايات شيعه و سنّي آمده است كه: كوتاه خواندن نماز و روزه نگرفتن در سفر، يك نوع تخفيف و تسهيل الهي است و ادب اقتضا مي كند انسان تخفيف و هديه را رد نكند و نسبت به آن بي اعتنايي به خرج ندهد.

امام صادق(ع) فرمود: افطار در سفر و نماز قصر از هداياي الهي است. كسي كه از اين كار صرف نظر كند هدية الهي را ردّ كرده است. به همين مضمون از پيامبر(ص) نيز نقل شده است.3

1 نساء (4) آية 101.

2 كلمة لا جناح براي جلوگيري از استبعادي است كه برخي از مردم مي پنداشتند كه در سفر نبايد شكسته خواند، مانند كلمة لاجناح در سعي بين صفا و مروه كه در آنجا سعي بين صفا و مروه، يكي از واجبات مهم حج و عمره است و براي رفع استبعاد آورده شده است.

3 تفسير نمونه،ج 4، ص 97.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.